Досвід застосування РРО

Вже більше 10 років у мене є практична можливість порівнювати як українське і польське законодавство, так і досвід кожної країни у реформуванні податкової системи. І оскільки Україна хоч і повільно, але рухається в напрямку детінізації економіки — застосування РРО, ми проходимо етапи, які більш успішні країни вже пройшли.

Застосування РРО в Польші

Зараз ми проходимо складний і болісний етап впровадження касових апаратів для підприємців. Польща, яка має велику кількість ринків у свій час також зіткнулася з протестами торговців. Міністерство фінансів провело величезну роз’яснювальну роботу, намагаючись пояснити кожному платнику податків, чому важливо видати і отримати касовий чек. Адже саме реєстрація операції продажу через касовий апарат гарантує факт прозорості бізнесу продавця і захищає права покупця. У країні проводилися акції під гаслом «Візьми касовий чек». Безумовно, одним з основних аргументів підприємців проти запровадження нових правил була необхідність придбання касового апарату за свій рахунок. Хоча, наприклад, досвід Литви, профінансовано придбання касових апаратів з бюджету, показує, що протести все одно неминучі. Польща зберегла можливість працювати без касового апарату підприємцям з невеликим обсягом продажів, таким чином локалізувавши частина конфлікту.

Вимоги підприємців

Застосування РРО в Україні також має характер у вигляді протестів і невдоволення серед підприємців. У світлі останніх змін українського податкового законодавства у сфері контролю розрахункових операцій, ми бачимо позицію наших клієнтів — представників малого та середнього бізнесу, яка полягає в готовності використовувати касові апарати

  • за умови скасування високих штрафних санкцій
  • певної компенсації на придбання та обслуговування РРО
  • збільшенні тривалості перехідного періоду
  • зміні фіскального підходу податківців при перевірках

Але швидше за все законодавцю буде складно знайти «баланс між фіскальною неминучістю і ліберальними нормами», і швидше за все платникам податків потрібно готуватися до освоєння техніки і витратам на її придбання. Тому в даній ситуації ми рекомендуємо клієнтам, насамперед вивчити законодавчі норми, приділивши увагу питанням відповідальності, що дасть можливість уникнути податкових ризиків. Якщо у відповідне законодавство не буде внесено жодних змін, то з 1 липня 2015 вимога щодо обов’язкового застосування РРО буде поширюватися на платників єдиного податку III групи, а з 1 січня 2016 року — на платників єдиного податку II групи (крім платників, які здійснюють продаж товарів на ринках і через засоби пересувної мережі).

Штрафні санкції при застосуванні РРО

На противагу законодавець пропонує платникам податків, які почнуть застосовувати РРО, мораторій на проведення перевірок з деякими винятками. Однак у ньому існують непомітні на перший погляд «підводні камені». Передбачено, що в 2015 і 2016 роках перевірки підприємств з обсягом доходу до 20 млн. грн. за попередній календарний рік контролюючими органами будуть проводитися тільки при наявності дозволу Кабінету Міністрів України, прохання платника податків, рішення суду або відповідно до вимог Кримінально-процесуального кодексу України. І в даному випадку, очевидно, під попереднім мається на увазі не тільки 2014 рік, хоча закон не уточнює який саме. Наскільки фіскальною може бути логіка контролерів нам відомо, і тепер їх логіка підкріплюється рішеннями ВСУ і ВАСУ, які однозначно стверджують, що попередній звітний період — це будь-який період в межах 1095 днів (спори про включення запізнілих податкових накладних до податкового кредиту). Тобто це може бути і 2012, 2013, 2014 по відношенню до 2015. Звичайно, Ви можете погоджуватися або не погоджуватися зі мною, але в Єдиному реєстрі судових рішень є численні суперечки про скасування наказів про проведення перевірок. І рішення судів виносяться як на користь платників податку, так і на користь податківців, констатуючи вищесказане мною логіку. Тому, якщо у Вас доходи за 2012 або 2013 були більше 20 млн. грн., то цілком імовірно можете очікувати повідомлення про проведення перевірки за ці періоди. А питання про неправомірність дій в даний час не є очевидним, як Вам здавалося досі. Під перевірки, до речі, також підпадають з 1 липня 2015 платники єдиного податку ІІ і ІІІ (ФОП) груп, які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 включно не почали застосовувати РРО.

Крім цього, Державна фіскальна служба у своєму листі від 07.05.2015 р №9751 / 6 / 99-99-22-03-02-15 роз’яснила, що в план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків включаються в першу чергу платники податків, які за результатами діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків і зборів, обов’язкових платежів. Питання відповідальності за порушення, пов’язані з використанням РРО — найбільш хвилюючий суб’єктів господарювання. Закон діє з 1 січня 2015 року, санкції до підприємців не застосовуватимуться до 1 липня 2015. Однак, бізнесу не слід забувати про відповідальність у вигляді санкцій, які почнуть застосовуватися з 1 липня 2015 року. Крім базових незначних штрафів, особливу увагу слід приділити штрафам за кожне наступне вчинене порушення, розмір яких збільшується в кратному розмірі від вартості проданих з порушеннями товарів (послуг). Штрафні санкції РРО в області використання касових апаратів. Тому в цьому зв’язку, залишається сподіватися на те, що законодавцем буде знайдений певний баланс між фіскальною спрямованістю політики і ліберальними нормами у сфері застосування РРО.

Евгений Петренко, адвокат, советник, руководитель практики Международного правового центра EUCON


Советуем прочесть:

Вы можете пропустить чтение записи и оставить комментарий. Размещение ссылок запрещено.

Оставить комментарий

Вы должны быть авторизованы, чтобы разместить комментарий.